Tips om je eigen LinkedIn profiel professioneel in te richten

Tips om je eigen LinkedIn profiel professioneel in te richten

Social media wordt zeer veel zakelijk gebruikt, zo ook LinkedIn. LinkedIn is een gratis netwerksite die zeer zakelijk is ingericht. Het richt zich voornamelijk om echte zakelijke netwerken, zo wordt het veel gebruikt om contact te houden met zakelijke contacten, om een nieuwe baan te zoeken en om kennis te delen. Een optimaal LinkedIn profiel is zo volledig mogelijk ingericht. Waar je voorheen nog veel geadviseerd werd door LinkedIn wat er nog allemaal aan je profiel moet gebeuren, wordt je tegenwoordig ingedeeld in drie klassen, beginner, expert of all-star.

Werkervaring is belangrijk

Een werkgever zal weinig mensen aannemen of benaderen wiens werkervaring niet of summier is ingevuld, het is voor bedrijven belangrijker dan ooit dat ze bewust zijn hoe het bedrijf als merk wordt gepresenteerd. Daarom is het belangrijk dat het profiel van de medewerkers goed zijn ingevuld, waardoor een potentiële kandidaat of klant een goed beeld krijgt van het bedrijf. Het invullen van je summary (persoonlijke samenvatting) is hierdoor ook van belang. Hiermee kan je de wereld vertellen wat voor vlees ze in de kuip hebben, uit onderzoek is gebleken dat je ongeveer 30 seconden de tijd hebt om de aandacht te trekken. Gebruikt niet meer dan 3 alinea’s en schrijf vanuit de ik-vorm. Ook het gebruik van de juiste trefwoorden kan voor meer bezoekers betekenen.

Je headline en de profielfoto

Dit is wat de meeste mensen als eerste zullen zien als ze jouw profiel ergens voorbij zien komen, het is dan ook belangrijk dat deze in orde zijn. Voor je profielfoto moet je een zakelijke foto van jezelf hebben, een foto met je kinderen of je hond voldoet hierbij niet. Probeer gebruik te maken van een professioneel fotografiebedrijf die deze portretfoto’s kunnen maken, laat deze bijvoorbeeld maken door LINK Fotografie. Ook je headline moet goed zijn, meestal wordt hier automatisch je functie en bedrijf neergezet, echter kan je deze headline ook gewoon personaliseren. Je kan bijvoorbeeld ook gebruik maken van een pakkende zin waarmee je beschrijft wat je doet en wie je bent.

Je vaardigheden

Op LinkedIn heb je de plek om 50 van deze skills, of vaardigheden, te plaatsen. Hierbij is het wel echt belangrijk dat deze vaardigheden relevant zijn en echt van toepassing zijn voor jou, bedrijven nemen logischerwijs alleen maar mensen aan wiens vaardigheden serieus bij het bedrijf passen. Als je wordt uitgenodigd voor een gesprek dankzij je LinkedIn profiel en het blijkt dat je een vaardigheid hebt geplaatst waar je eigenlijk helemaal niet of nauwelijks over beschikt, dan zal het gesprek snel over zijn, wees dus altijd realistisch en eerlijk.